اثر متابولیکی غلات کامل بر کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

10 اکتبر 2018 - بهبود فرایند فرآوری گلوکز یکی از مزایای سلامتی ترکیباتی است که اخیرا در غلات کامل یافت شده اند.مصرف بالای غلات کامل سبب افزایش میزان ترکیبات betaine در بدن می شود که به نوبه خود با بهبود متابولیسم گلوکز و سایر فواید همراه است.
محققان دانشگاه فنلاند شرقی که این مطالعه را انجام داده اند، بر این باورند که این ترکیب می تواند خطر ابتلای افراد را به دیابت نوع 2 کاهش دهد.
یافته های این تحقیق موجب درک جدیدی در مورد اثرات سلولی رژیم غذایی غنی از غلات کامل گردید. محققان معتقدند این امر می تواند به توسعه ی محصولات غذایی به مراتب سالم تر کمک کند.
دکتر Kati Hanhineva، محقق اصلی این مطالعه در دانشگاه فنلاند شرقی، گفت: یکی از سالمترین غذاها غلات کامل است، به عنوان مثال، ما می دانیم مصرف زیاد غلات کامل از فرد در مقابل دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند. با این حال تا به امروز، ما از مکانیسمهای سلولی که از طریق آن رژیم غنی از غلات کامل، بدن ما را تحت تاثیر قرار می دهد، بی اطلاع بودیم.
گروه تحقیقاتی دکتر Hanhineva با استفاده از تجزیه و تحلیل متابولومیکی، اثرات رژیم غذایی غنی از غلات کامل را بر متابولیسم بدن بررسی کردند.
افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل را برای یک دوره ی 12 هفته ای دنبال کردند. تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل سطوح ترکیبات بتایین را در بدن انسان افزایش می دهد.
در پایان این مطالعه ی پیگیری 12 هفته ای، محققان همچنین ارتباطی از نوع همبستگی(correlation) را بین بهبود متابولیسم گلوکز و افزایش سطح ترکیبات بتایین در بدن مشاهده کردند.
دکتر Hanhineva افزود: این اولین بار است که بسیاری از ترکیبات مشتق از بتائین در بدن انسان مشاهده می شود. به عنوان مثال، افزایش سطح Pipecolic acid betaine پس از مصرف غلات کامل، در میان سایر موارد، با کاهش میزان قند خون پس از غذا، همراه است.
او افزود: در تحقیقات آتی، ما تلاش خواهیم کرد تا جزئیات بیشتری از بسیاری از اثرات این ترکیبات جدید را در بدن انسان کشف کنیم و همچنین تاثیر میکروب های روده ای را در کمک به تشکیل این ترکیبات بررسی خواهیم نمود.

منبع:

https://www.drwf.org.uk/news-and-events/news/metabolic-effect-whole-grains-could-reduce-risk-developing-type-2-diabetes